1. For Your Eyes Only.
Den beste Roger-filmen, et hakk foran the
Spy Who Loved Me. Roger spiller tøffere enn vanlig - et bevisst trekk etter lufteturen til verdensrommet i filmen før - og får det til. Carole Bouquet en en ekstra snasen Bond-dame. Sheena Eastons tittellåt deilig 80-talls. Nydelige, greske landskap. Og den omdiskuterte scenen der Bond sparker en bil ned et stup - og dermed tar livet av en skurk uten at det er selvforsvar med i bildet. Roger måtte godsnakkes med av regissør John Glen før han gjorde den. Good call, Glen.
2. On Her Majesty's Secret Service
Så er det stakkars Lazenby, da. Mannen hadde verdens verste rådgivere og nektet å skrive kontrakt for flere Bond-filmer - fordi det kunne sette ham i bås som skuespiller. Hah! Men den ene han gjorde er god, veldig god. Den beste slutten på noen 007-film.
3. Goldeneye
Pierce måtte ende som enten James Bond eller Simon Templar, han var påtenkt begge rollene flere ganger opp gjennom årene. Dette er hans første Bond og den er fantastisk underholdende. Humoren er et steg tilbake til Roger Moore-dagene, men Pierce er hakket røffere i stilen. (Roger kunne jo ikke løpe, stakkar.)
4. The Spy Who Loved Me
Men du trenger heldigvis ikke å løpe når du har en bil som kan kjøre både på veien og under vann! Dette er et sukkertøy av en underholdningsfilm, med en super tittellåt: Nobody Does It Better. Og Jaws, selvfølgelig.
5. You Only Live Twice
Ingen tvil om at Sean er en strålende Bond, problemet er at de par-tre første filmene - ærlig talt - er ganske kjedelige etter dagens standard. Men det kom seg,
Thunderball og
You Only Live Twice er de beste Sean-oppdragene. I
Diamonds Are Forever datt han litt ut av stilen.
You Only Live Twice går av med seieren i forhold til
Thunderball pga rollenavnet Kissy Suzuki, et av de beste. (Dog ikke på høyde med
Goldfingers Pussy Galore.)
0 kommentarer:
Legg inn en kommentar