Min leselyst-liste


En gang i året eller så setter jeg opp en 10 på topp-liste over hvilke forfattere som har betydd mest for min leselyst. 
Ikke en "verdens beste forfattere"-liste. Ikke "disse må alle lese"-liste. Men en enkel og grei "disse 10 husker jeg med mest glede"-liste. 

Min leselyst-kanon.
 

På listen står det bare forfattere jeg leste fra jeg var 8 og til jeg ble 18. Røfflig. Jeg leser dem av og til nå også, men da er det for nostalgiens skyld - og for å se om jeg kan lære noen triks. (Og det kan jeg. De er så dyktige at selv den tungnemme kan plukke opp noe om historiefortelling).

De to første plassene er alltid suverene. Alltid de samme to, i samme rekkefølge:

1. Kjell Hallbing.
2. Agatha Christie.

På de neste åtte plassene forandrer det seg litt fra år til år, men det er mest innbyrdes. Slik ble plasseringene i 2009:

3. Nils-Reinhardt Christensen (Stompa, en gjendiktning så god at den kvalifiserer som eget verk.)
4. Earl Stanley Gardner (Perry Mason, m.m.)
5. P. G. Wodehouse.
6. Alistair MacLean.
7. John Jakes (Kent Sagaen, Nord og Syd trilogien).
8. Edward Stratemeyer Syndikatet (dvs Hardy-guttene og Nancy Drew).
9. Robert Bloch (Psyko og en mengde twist in the tail-noveller).
10. Francis Durbridge (Paul Temple, Melissa, m.m.)

Folk som av og til sirkulerer innom (eller ligger og vaker rundt 11. og 12. plass) er Mickey Spillane, James Hadley Chase, Desmond Bagley, James Clavell, John Dickson Carr, Wilbur Smith.
 

Mulig et par av dem klemmer seg inn på  årets liste!

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar